Tickets voor 1 euro bestaan niet. Transavia probeerde het vorig jaar wel zo te
verkopen, maar even doorklikken op de site van de Nederlandse prijsvechter
en al snel werd duidelijk dat er tientallen euro’s aan toeslagen bovenop de
ticketprijs kwamen. Het ging niet alleen om toeslagen die Transavia zelf de
passagier oplegde, maar bijvoorbeeld ook om de luchthavenbelasting.
Transavia heeft inmiddels beloofd zijn leven te beteren, maar andere
prijsvechters adverteren nog steeds met stuntprijzen. Zo heeft Ryanair er
een handje van zo af en toe tickets voor een paar cent aan te bieden, zonder
de toeslagen te vermelden. Ook Jet2, SkyEurope en Wizzair doen dat.
De Consumentenbond is daartegen in actie gekomen. De belangenorganisatie
maakte dinsdag nog bekend dat een aantal luchtvaartmaatschappijen hun
reclames moeten aanpassen, op last van de Reclame Code Commissie. De
vervoerders moeten de all-in prijzen vermelden zodat reizigers niet tijdens
het boeken voor verrassingen komen te staan.
De bond kan zich daarbij beroepen op een afspraak tussen
luchtvaartmaatschappijen en touroperators over het adverteren met all-in
tarieven. Sinds 1 april mogen toeslagen en belastingen in reclames niet
langer onvermeld blijven.
Een stap in de goede richting, maar steeds meer prijsvechters voeren andere
toeslagen in, die in zekere zin vrijwillig zijn. De Ierse prijsvechter
Ryanair laat al een tijdje passagiers extra betalen voor koffers die in het
ruim van het vliegtuig verdwijnen. Eén koffer inchecken kost al 6 euro.
Andere prijsvechters volgen deze tactiek. Zo kondigde Easyjet eerder deze week
aan een bagageheffing in te voeren. Dat moet de efficiency van de
luchtvaartmaatschappij vergroten. Ook levert het Easyjet een kostenbesparing
op. Minder koffers betekent immers lager brandstofverbruik. Wizzair en Flybe
laten passagiers ook al extra betalen voor hun koffers.
Bijzondere heffingen zijn overigens niet alleen te vinden bij
prijsvechters. Een stoel met extra beenruimte, bijvoorbeeld bij de
nooduitgang, kost bij KLM op een aantal vluchten 50 euro extra. Deze stoelen
waren eerder niet duurder dan een 'normale' plek in het vliegtuig.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl